Vår verksamhetsmodell.
Vad krävs för att nå visionen om en cirkulär bildelsindustri? I grunden handlar vårt arbete om att skapa samarbeten i en bransch som tidigare varit splittrad. Dels mellan företag inom bildelsindustrin, men även med försäkringsbolag och andra partners. När vi är fler som arbetar tillsammans blir vårt genomslag större.
Allt börjar med ett fordon.
Det kan vara en krockad bil – ny eller gammal – som efter samråd med försäkringsbolaget anses för dyr att reparera. Dessa kallas för Total Loss Vehicles (TLV). Alternativt handlar det om äldre fordon som är uttjänta. De kallas för End-of-Life Vehicles (ELV).
Först bärgar vi fordonen till våra demonteringar. Där plockas de isär så att varje del kan utvärderas noga. Från en i princip ny men krockskadad bil kan många delar återanvändas som reservdelar. I andra fall kan delar gå vidare till annan användning – ett exempel är elbilsbatterier som kopplas ihop till energilager för att stötta lokala elnät. De delar som inte kan återanvändas direkt kan i många fall renoveras och återställas till nyskick. I de fall renovering inte är möjlig återvinns delen istället, så att råmaterialen kan göra nytta vid ny tillverkning.
Genom våra åtta verksamhetsområden skapar vi ett cirkulärt flöde där nyttan från varje bildel maximeras. Resultatet är en ökad tillgång på hållbara alternativ till nyproducerade reservdelar. Eftersom vi även har våra egna verkstäder får vi också ständigt in fler bildelar när vi utför reparationer. Bildelarna som ersätts går direkt in i vårt cirkulära flöde och bidrar till en värld där återanvändning är normen.
Ett samarbete utan gränser.
Fordonsparken ser olika ut i olika delar av Europa. Vissa typer av bilar och reservdelar är till exempel vanligare i Frankrike än i Sverige, vilket kan skapa en lokal brist på delar. Vårt koncept är lösningen. Eftersom vi finns i stora delar av Nordeuropa kan vi leverera över landsgränser och skapa förutsättningar för ännu effektivare återanvändning i branschen.